鳴滝「身余堂」(保田與重郎邸)

5/5 に基づく 3 レビュー

Contact 鳴滝「身余堂」(保田與重郎邸)

住所 :

Uzumasa Sanbicho, Ukyo Ward, 〒616-8192 Kyoto,Japan

カテゴリ:
街 : Kyoto

Uzumasa Sanbicho, Ukyo Ward, 〒616-8192 Kyoto,Japan
むらさと on Google

h
hiroshi omon on Google

歌会のときに訪れることが可能。 生活を感じさせない静かな環境。
It is possible to visit at a singing party. A quiet environment that does not make you feel life.
K
KENJI MATSUZAWA on Google

保田與重郎が晩年を過ごした「身余堂」。文徳天皇御陵のそば、小高い丘の上にある。昭和32年に着工、翌33年に竣工した。当時は寂しい林の中であり、男女の逢引の名所だったという。 設計監理は上田恒次。陶工であったが、同時に伝統的建築の設計もおこなう人であった。保田は上田に信頼をよせ、家具や調度品・食器にいたるまですべて上田にまかせて新調した。庭は名人・佐野藤右衛門。門は五条麩屋町通りの本覚寺から移築したもので、民家には不釣り合いなほど堂々としている。 保田はこの住宅がいたく気に入り、多くの文人・茶人が招かれた。川端康成もそのひとりで、後に「身余堂」について「私はうらやましくてしょうがないんですよ。保田さんはあんなとこ、どうして手に入れたんですか」と中谷孝雄に語っている。 「身余堂」と名づけたのは新古今集の「思ふこと身に余るまで鳴滝のしばし淀むをなに恨むらん」からとったのだという。 保田は戦中に「散華の美」を説いたとして戦後に激しく非難された。しかし保田に「骨がらみ侵された」橋川文三は、現実の国家を超えようとする要素があったことを、血をしぼりだすような痛ましい方法で「日本浪曼派批判序説」にまとめた。発表を始めた時期は、くしくも「身余堂」の着工と同じころだった。 昭和42年、保田は三男・直日を亡くす。アラブに共感して支援活動に熱中する行動的な学生だった。しかし第一次中東戦争でアラブはイスラエルに完敗した途端、世論は一変、イスラエル寄りになった。それに衝撃を受けて、直日は覚悟の死をとげた。保田の落胆ぶりは大きく、心に大きな傷をのこした。ようやく息子の死に向かい合う契機になったのは、昭和45年11月25日、すなわち三島由紀夫の自決だった。「今度三島氏の死にあひ、私はそれについて一言もわかったところを云ひ得ないが、吾子のかなしみには、いくらかわかるもののあるやうな気がした」と新聞社への原稿に一度は記した。しかし渡す際にためらい、この部分だけ削除したのだという。それほど三島の死は保田の内面に深く刺さる衝撃だったわけだ。だからだろう、保田は三島追悼文を多く書き、異例なほどの賛辞を送っている。 保田も三島も「戦争」や「戦後」という「現実」に対して「美」という論理をもちだしたことは同じだった。それにもかかわらず保田の文章はあれほど狂熱性を持ったのに、三島は一過性の花火のようだった。二人の間には30年以上の時代的隔たりがあったからなのだろうか。なぜなのか知りたい。 『保田與重郎のくらし』を参照した。同著については思い出がある。京の町家と町並みをこよなく愛した故京極迪広さんと会ったおり、ふと身余堂が観たいと言ったら、数日後に宅配便で送られてきた。京極さんは仕事に厳しい人と聞いていたが、美は多くの人の眼にさらされ続けることに耐えられなければいけないのだよというメッセージを含んでいたような気がする。心根はやさしい人だった。あらためて感謝したい。
"Shinyodo" where Yojuro Yasuda spent his last years. It is on a small hill near the Emperor Montoku's tomb. Construction started in 1957 and was completed in 1933. At that time, it was in a lonely forest, and it was a famous place for men and women to meet. Design supervision is Tsuneji Ueda. He was a potter, but at the same time he was also a designer of traditional architecture. Yasuda relied on Ueda and left everything to furniture, furnishings, and tableware to Ueda for a new look. The garden is a master, Toemon Sano. The gate was relocated from Honkakuji Temple on Gojo Fuyacho-dori, and is disproportionately imposing to a private house. Yasuda loved this house and many literary and tea masters were invited. Yasunari Kawabata was one of them, and later told Takao Nakatani about "Shinyodo", "I'm envious of you. Why did you get such a place?" It is said that the name "Miyado" was taken from "What a grudge against Narutaki's stagnation for a while until it's too much to think about" in Shin Kokinshu. Yasuda was accused of preaching "the beauty of Sanka" during the war. However, Hashikawa Bunzo, who was "invaded by bones" by Yasuda, summarized in the "Introduction to Criticism of the Japanese Romans" in a painful way that squeezed blood that there was an element that tried to transcend the real nation. The time when the announcement was started was around the same time as the start of construction of "Shinyodo". In 1967, Yasuda lost his third son, Naohi. He was an active student who sympathized with Arabs and was enthusiastic about support activities. However, as soon as the Arabs were completely defeated by Israel in the First Middle East War, public opinion changed completely and became closer to Israel. I was shocked by it, and on the same day I was ready to die. Hota's disappointment was great, and he left a big scar on his heart. It was on November 25, 1970, that is, Yukio Mishima's suicide, that he finally faced the death of his son. "The next time Mishima died, I couldn't say a word about it, but I felt that there was something I could understand about Ako," he once wrote in a newspaper manuscript. Wrote. However, he hesitated when handing it over, and deleted only this part. Mishima's death was such a shock that pierced the inside of Hota deeply. That's probably why Yasuda wrote a lot of memorials for Mishima and sent an unusual compliment. It was the same that both Yasuda and Mishima had the logic of "beauty" for the "reality" of "war" and "postwar". Nevertheless, although Hota's writing was so enthusiastic, Mishima was like a transient firework. Is it because there was a time gap of more than 30 years between them? I want to know why. I referred to "Yojuro Yasuda's Life". I have memories of the book. I met the late Kyogoku Michihiro, who loved the townhouses and streets of Kyoto, and when I suddenly wanted to see Kyogoku, he was sent by courier a few days later. I heard that Mr. Kyogoku is a tough person at work, but I feel that beauty contained a message that he must endure being exposed to the eyes of many people. The heart was a kind person. I want to thank you again.

Write some of your reviews for the company 鳴滝「身余堂」(保田與重郎邸)

あなたのレビューは、情報を見つけて評価する際に他の顧客に非常に役立ちます

評価 *
あなたのレビュー *

(Minimum 30 characters)

あなたの名前 *