Tom Na H-iu

3.7/5 に基づく 8 レビュー

Contact Tom Na H-iu

住所 :

Teshimaieura, Tonosho, Shozu District, 〒761-4661 Kagawa,Japan

電話 : 📞 +88798
Webサイト : http://benesse-artsite.jp/art/tom-na-h-iu.html
カテゴリ:
街 : Kagawa

Teshimaieura, Tonosho, Shozu District, 〒761-4661 Kagawa,Japan
s
simon yu on Google

感動不過山路有些難行
Touched but the mountain road is a bit difficult
m
mono on Google

※ 2017/8/19時点 作品不具合で鑑賞不可
※ As of August 19, 2017, can not be watched due to work defects
N
Name Nick on Google

行くなら夜がいいだろうけれど、夜は辿り着くまでちょっと大変
It would be nice to go to the night, but it was a bit difficult until the night
王小虎 on Google

Mariko Mori在瀨戶內海藝術祭犬島上創作的作品作品《Tom Na H-iu》(No. te07-B);充滿神秘主義色彩,形制具現了神像/碑體,產生濃厚的宗教儀式性,佐以環山水潭產生異質空間的神聖感。象徵生與死的現代雕塑與神岡宇宙基本粒子研究設施(Super-Kamiokande)透過電腦連線,超新星爆發(星球死亡)時就會發光;無論發光與否的爭議如何解套,無可否認,已創造出引力話題,並充分創造出神秘性。
Mariko Mori's work "Tom Na H-iu" (No. te07-B) on the Seto Inland Sea Art Festival Island; full of mysticism, the shape of the statue / monument, resulting in a strong religious ritual, Accompanied by the sacred sense of heterogeneous space. The modern sculpture symbolizing life and death and the super-Kamiokande of the Kamioka Universe are connected through a computer, and when a supernova breaks out (the planet is dead), it will shine; no matter whether the dispute of illuminating or not is solved, it is undeniable. Create a gravitational topic and fully create mystery.
G
G R on Google

トムナフーリという名前の由来は、尤もらしくケルト云々の逸話と言われるが、実際にはそんな言葉ケルト語にはない感じなので一切不明である。が、そのミステリアスな響き同様にこの作品の全容も実にミステリアスだ。 設置された頃、もともとの説明にはニュートリノの検出やらで光るとあったが、自分はいくら待っても光るのを見るに至ることはなかった。当時はニュートリノとは珍しいもので、そういう物なんだから仕方ないと思うに至った。 しかし16年の瀬戸芸において本作品は、意図不明の外部の反社会的な勢力(写真参照)による不正な妨害を被ったことを受け、“やむを得ず“宇宙との繋がりを絶たれ、時間に合わせて自動的にイルミネーションの演出を催す仕様になっていた。とは言え、いよいよ光るトムナフーリを拝めるとあっては無視するわけにもいかず、発光時間前に現地入りし待機、今か今かとその時を待った。周りのギャラリーも期待に胸を膨らませていたように思うが、儚くもその思いは、“それ“が浮かぶ深い緑青色の沼に吸い込まれてゆくことになる。 10分は待っただろうが特に目に見える変化はなく、何も成果は得られ無かった。わたしはある思いとともにそこを去ることとなる。 ”きっとあれは光ってるに違いない。違いないが、日中の明るさのせいで見えてないだけなんだろう”と… こうなっては是非もない。本作の鑑賞可能時間は16:30までであり、よほどのことがない限り日中である。 もはや本作品が光ってるかを証明する術がが無く、作者の言葉を信じる他ないのだ。そもそも公式写真を除き、本作が現地において光っている状態の写真を、公式以外では一切見たことがない。 これはすなわち、鑑賞者が光っているかどうかを観測できない限り光ってないと言えるし、もしかしたら本当は光っているが環境光が邪魔で見えてないだけの可能性もあるのだ。 発光と無発光、生と死の両在するこの高度な作品性は、作者自身の言葉、 “生と死を象徴する、現代における新たなモニュメントを制作しました“ の言葉にも現れているように思い、何やら強い納得感を感じずにはいられなかった。 観察できない限り光っているとも光っていないともいえるこれは、まさにシュレディンガーのトムナフーリと言え、実に哲学的問いかけを放っていると言って良いであろう。 さて、時は進み17年、公式サイトに驚くべき言葉が掲載されていた。 “※トムナフーリは、作品不具合のため現在休館中です。“と… あの卑劣な妨害からついに立ち直れなかったのか…? 不安になり確かめるために私は三度目の来訪を果たした。 もはや歩き慣れた山道を足早に駆け上がる私は、心の中で自らに問いかけていた。 ”そもそも光るか光らないかも鑑賞者には観察不能となれば、あの造形物がそこに実存するというだけが、この作品の価値の全てと言っても過言ではないはず…それなのに公開休止するとは一体どういう意味なのだ?” 坂を登りきり目の前に視界が開ける… そこにはいつもの見慣れたトムナフーリが… 無かったのだ… トムナフーリはもう光らない(もともとそうではあったが…)。哀れにもブルーシートに包まれた痛ましい姿に成り果てていた。 生と死の両在を司るそれは、ついに死の象徴へと成り果てたのか? “創造の全ての過程は破壊の始まりである“というのはピカソの言葉であるが、トムナフーリも例に漏れずその過程を辿ったということなのか? しかし同時にすべてを隠すその青いシートの帳の裏では、生と死の判断の付かない状態が、依然として両在しているのもまた事実。鑑賞者はブルーシートの裏の、本作品の生死の判断を知り得ないのだ。 帰路、坂を下っているとき6人くらいの年配者の一団が息を切らせながら登坂してきていた。 男「作品ってもうすぐですかね~?」 私「あと2~3分ですよ、頑張ってください(ニコ)」 そう伝えながら自問した、 ”言えよ、行っても無駄で、ゴミみたいになってるってさ…” ”いやいや、これでいいんだ…確かにブルーシートの簀巻を見るだけになるが、光るか光らないかはシートの有無にかかわらず、どのみち分からないのなら、本作の本質は最初から何も変わっていないんだ…これでいいんだ。” 【トムナフーリは健在なのだ!】 わたしはまだまだこの作品は、創造の過程を歩んているように思えてならない。いつかブルーシートの中から、またミステリアスな姿を表し、その時に新たな次元へと本作が昇華すると信じている。 “真の芸術作品は、神秘的に生まれる“ カディンスキー
The origin of the name Tom Na H-iu is probably an anecdote of Celtic languages, but in reality it is not in the Celtic language, so it is completely unknown. However, the whole picture of this work is really mysterious as well as its mysterious sound. When it was installed, the original explanation said that it would shine due to the detection of neutrinos, but I never saw it shine no matter how long I waited. At that time, neutrinos were rare, and I thought it couldn't be helped because they were such things. However, in the 16th year of Seto Gei, this work was "unavoidably" disconnected from the universe due to unintentional interference by external antisocial forces (see photo), and it was timed. It was designed to automatically produce illuminations. However, I couldn't ignore the fact that I could finally worship the shining Tom Na H-iu, so I entered the site before the light emission time and waited for that time. I think that the galleries around me were excited about their expectations, but for a short time, that thought was sucked into the deep green-blue swamp where "it" floats. I would have waited for 10 minutes, but there was no noticeable change and no results were obtained. I will leave there with a certain thought. "It must be shining. It must be, but it's just not visible because of the brightness of the daytime." This is definitely not the case. The viewing time of this work is until 16:30, and it is daytime unless there is a special case. There is no way to prove that this work is shining anymore, and I have no choice but to believe the author's words. In the first place, except for the official photo, I have never seen a photo of this work shining locally except for the official photo. This means that it is not shining unless the viewer can observe whether it is shining or not, and it is possible that it is actually shining but the ambient light is not visible in the way. This advanced work, which has both light emission and non-light emission, life and death, is the author's own words. “We have created a new modern monument that symbolizes life and death” I couldn't help feeling a strong sense of conviction, as it seemed to appear in the words. It can be said that it is shining or not shining unless it can be observed. It can be said that it is Schrodinger's Tom Na H-iu, and it really raises a philosophical question. By the way, 17 years ago, amazing words were posted on the official website. "* Tom Na H-iu is currently closed due to a work defect." Didn't you finally recover from that sneaky obstruction ...? I made my third visit to make sure I was anxious. As I quickly ran up the mountain road I was accustomed to walking, I was asking myself in my heart. "If it becomes impossible for the viewer to observe whether it shines or not in the first place, it is no exaggeration to say that the modeled object exists there, which is the whole value of this work. What do you mean? " Climb the hill and open your view in front of you ... The usual familiar Tom Na H-iu is there ... It wasn't ... Tom Na H-iu doesn't shine anymore (although it was originally ...). It was sadly wrapped in a blue sheet and turned into a painful figure. Did it finally become a symbol of death, which governs both life and death? "All the process of creation is the beginning of destruction" is Picasso's words, but does Tom Na H-iu follow that process like no other? However, at the same time, it is also true that behind the book of the blue sheet that hides everything, there are still situations where life and death cannot be judged. The viewer cannot know the life or death judgment of this work on the back of the blue sheet. On the way back, when I was going down the hill, a group of about 6 elderly people was breathlessly climbing up the hill. Man "Is the work too soon?" I "2 to 3 minutes left, please do your best (Niko)" I asked myself while telling that "Say, it's useless to go and it looks like garbage ..." "No, this is fine ... Sure, you'll just look at the blue tarpaulins, but if you don't know whether it shines or not, with or without the sheet, what is the essence of this work from the beginning? Hasn't changed ... this is fine. " [Tom Na H-iu is alive and well! ] I still have to think that this work is in the process of creation. I believe that one day it will show a mysterious appearance from the blue sheet, and at that time this work will sublimate to a new dimension. “A true work of art is born mysteriously” Kadinsky
t
toyono k. on Google

誰もお客さんがいない朝一番に到着。 静かな竹林の中の泉の真ん中にそびえる異質な雰囲気とてもよか。 瀬戸内国際芸術祭で一番最初に見ることになった思い出の作品。 どうも見れなくなってる時も多いみたいですね。かなり管理に手間がいるようですので。 行かれる方は一度お問い合わせを。
Arrived first thing in the morning when no one had a customer. A unique atmosphere that towers in the middle of the fountain in a quiet bamboo forest. The first memorable work to be seen at the Setouchi International Arts Festival. It seems that there are many times when I can't see it. It seems that it takes a lot of time to manage. Please contact us if you are going.
穆西納 on Google

Interesting
b
beergal hkwriter on Google

very annoying arrangement for not letting people visit it during daytime. it lights on in the evening so you need to stay in the island after that.

Write some of your reviews for the company Tom Na H-iu

あなたのレビューは、情報を見つけて評価する際に他の顧客に非常に役立ちます

評価 *
あなたのレビュー *

(Minimum 30 characters)

あなたの名前 *