Jodono Shrine - Nishitokyo
3.9/5
★
に基づく 8 レビュー
Contact Jodono Shrine
住所 : | 1 Chome-21-1 Sumiyoshicho, Nishitokyo, Tokyo 202-0005, Japan |
電話 : | 📞 +889 |
Postal code : | 202-0005 |
カテゴリ: |
依
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依光洋志(マインドマップアーティスト よりぞう) on Google
★ ★ ★ ★ ★ ほっとしたいときにお参りするとよいかもしれません。歴史を感じさせる神殿がひっそりと佇み、距離のある参道がタイムスリップを誘う感じです。少し想像力は必要ですが、雰囲気はバッチリです。
You may want to visit if you want to feel relieved. I feel that the temple that feels the history is quietly reclining, and the approach with the distance invites a time slip. I need a little imagination, but the atmosphere is sloppy.
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あ
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あっちん on Google
★ ★ ★ ★ ★ 夜の参拝になりました。長い参道は厳しくも優しく、参拝者を迎える不思議な空間です✨
拝殿はまさに神社ですが、本殿裏にかけては寺院の気配ですね?
五龍神さまのご実家とお見受けしました✨
天と地と水含めて自然が好きな人は歓迎して頂けますね☺️
いつも綺麗に管理されている方々、有難うございます❕
これからも大事にして参りましょう
It was a night worship. The long approach is strict and gentle, and it is a mysterious space that welcomes worshipers.
The hall of worship is exactly a shrine, but the back of the main hall is a sign of a temple ?
I saw it as the home of the Goryu God ✨
People who like nature, including heaven, earth and water, are welcome ☺️
Thank you to those who are always well managed ❕
Let's continue to take good care of it
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1
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10の32乗 on Google
★ ★ ★ ★ ★ "じょうどのじんじゃ"と読みます。元和8年(1622年)、谷戸にあった尉殿大権現(現·田無神社)を分祀して創建したと云われています。御祭神は級長戸辺命、大日霊貴命(天照大神)。石燈籠一対は西東京市指定文化財です。ひばりヶ丘駅から徒歩で10分ほどかかります。
I read "Jodo Jinja". It is said that it was founded in 1622 by enshrining the Captain Daigongen (current Tanashi Shrine) in Yado. The priest deities are Tobe Tomei, Dainichi Reiki Kimei (Amaterasu Okami). The stone lantern pair is a cultural property designated by Nishi Tokyo City. It takes about 10 minutes on foot from Hibarigaoka station.
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紀
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紀縁蝶 on Google
★ ★ ★ ★ ★ 以前から、気になっていた神社さん。まさか、田無神社さんと深い関係だったとはびっくり‼️ 凄く落ち着いて、柔らかなご神気。
A shrine that I've always been interested in. I was surprised that I had a deep relationship with Tanashi Shrine! ️ Very calm and soft godliness.
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た
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たま“tamatyan”ちゃん on Google
★ ★ ★ ★ ★ 尉殿神社は、元和8年(1622)谷戸にあった尉殿大権現(現田無神社)を分祀、上保谷村の鎮守として創建したと伝えられます。祭神の級長津彦命と級長戸辺命のうち級長津彦命を谷戸尉殿権現(現田無神社)へ遷し、上保谷と谷戸の夫婦神としました。明治40年に神明社を合祀しています。
尉殿神社の杉のご神木は30年程前に落雷により朽ちてしまいました。
It is said that Jodono Shrine was built in 1622 as a guardian of Kamihoya Village by enshrining Jodono Daigongen (currently Tanashi Shrine) in Yato. Of the deities of the gods, Shinatsuhiko and Tobe, Shinatsuhiko was transferred to Jodono Shrine Gongen (currently Tanashi Shrine) and became the god of the couple of Uehoya and Tanashi. The Shinmei shrine is enshrined in the 40th year of the Meiji era.
The cedar shinboku of Jodono Shrine was destroyed by a lightning strike about 30 years ago.
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き
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きじばる潜狸 on Google
★ ★ ★ ★ ★ ひばりが丘や保谷の駅から歩いて20分以上する少々不便な場所に鎮座している神社です。
この神社を訪れたのは、楠木正成の子孫が守護をしていたという伝承を伺ったからでした。
折からの暑気でフラフラになり、googleマップを見るためにスマホを手にしていた私の横をライトバンに乗ったおっさんが迷惑だとばかりに通り過ぎます。
はて、この辺りは神社だったはず? そう思って道を眺めてみると、車道で寸断されたケヤキ立ち並ぶ参道と、尉殿神社がありました。
早速のお参りでしたが、野趣あふれる神社でした。
苔むしたケヤキの木が立ち並んでいますが、何本かは切り株となり、その内1~2本の木でひこばえが頑張っています。
こんな大木でもやられるとは最近激甚化を続ける台風か何かか…歳月を感じながら参拝しました。
しかし、期待した菊水の御紋や、由緒書きに楠木正成の名前は見えず、あたかも国家神道の名残を告げる菊の御紋があるばかりでした。
しかし、別当寺の宝晃院に行って私の考えは揺さぶられます。
宝晃院の寺紋は尉殿神社の社紋と同じく菊の御紋だそうで、尉殿神社の菊の御紋が明治の国家神道以降ではないことが分かりました。
ただ、尉殿神社の口伝にある楠木正成公の子孫だというならば、菊ではなく菊水だと思うので、少々混乱しています。
例えば、島津家の家紋は丸に十の字ですが、分家は十字を変形させた家紋を使っています。すなわち、都城島津家は丸に十の字が接しないまるでプラスねじのような家紋ですし、平佐北郷家(薩摩川内市)は、大きな十の字に口の字を重ねた、照準マークのような家紋なのです。尉殿神社の菊の御紋は菊水の御紋を変形させたものかもしれませんが、はてさて神職に当たる方が本家に遠慮したとしても天皇家の菊の御紋を使うのか? という疑問は残ります…。
ひとまず、ご由緒は以下の通りでした。
『建長年間(1249~1256)鎮座せしとの伝承あるも、昭和48年(1973年)発見による当社別当(宝晃院住職)の当寺要用書写し状(文政11年亥年1828年)によれば次の記事あり。
尉殿権現
級長殿尊世是は肥前国吉備神朝嶺(かんともたけ)に戸挟大明神と崇敬奉り、日向国小戸(おど)橘檍ヶ原に尉殿明神祝い奉り武州三峯にも崇敬奉り候也
惟(これ)元和8年(1622年)2月吉祥日
御除廻る社通地二反歩とあれば元和8年2月吉祥日勧請せしものと推定される』
由緒書きが社殿に高々と掲げられ、ビニールで覆われていたり、筆書きなので、正しく読めているか少し自信はありません。
ただ、戸挟大明神と尉殿明神、さらには武州三峯を勧請・合祀しているようであります。
ひとまず、ここでは楠木正成の子孫も、田無神社からの分祀もまったく見て取れず、欲しい情報は全く得られませんでした。少なくとも田無神社側の説明である元和8年に当社が創建されたという情報はここでも確かなようではありました。
日向国の小戸とは宮崎平野の大淀川以北の平野部を指しています。
檍というのは、その中でも新別府(しんびゅう)川の下流、現在のイオンモール宮崎前の地域を指しており、檍小学校、檍公民館、檍中学校、あおき保育園、檍北小学校が仲良く斜めに並んでいます。ちょうどあおき保育園と檍中学校を分けている道が権現通りというのです。ただし、その先にある宮崎市の権現町に社寺はありません。
また、檍ヶ原というのは、阿波岐原(あわきはら)がなまったもので、イザナギが失意のうちに黄泉から帰った後みそぎをした江田神社のある海岸付近の森林地帯を指しているように見て取れます。
ちなみに、江田神社から少し北のところには、イザナギがみそぎをした時に住吉大社の神が産まれたことに因んで、元の字を掲げ全国の住吉大社の元になった事を主張する元住吉大社があります。
個人的には、何とも言えず…。何かあると思ったら思わぬところで見知った空虚な風景を見せられた気がしました。
明治政府が楠木正成の子孫を探し、取り立てようとしたところ見つからなかったというエピソードがあります。しかしながら楠木正成の子孫だという方は何人もいます。江戸時代の由井正雪の乱を起こした由井正雪は楠木正成の子孫の娘を妻にして楠木の後継を名乗っていました。また、現代においても苗字は少し異なるのですが、楠 宏(くすのき こう)博士という地球物理学者・地理学者がいらっしゃり、雪氷学・両極地方の地誌を専門にされています。
まあ、楠木正成には息女もいました。なぜ東京にあるかはまだ調べていないのですが、豊島区の法名寺に楠木正成公息女墓があります。
男系に限らなければさらに子孫はいるはずだと思います。
とりあえず、ご由緒はもう少し充実させてもいいと思います。
境内にある西東京市教育委員会の説では、永正2年(1505年)に村鎮守になったのはおかしくないとの事でしたので、内容も矛盾がありますので…。
あと、個人的には、境内の荒れ方が気になります。
参道の正面のケヤキは西東京の木50選で、正面はしっかりしていますが、裏面は樹皮が剥がれ、穴が開いた状態でかなり心配です。
専門的な話をいたしますと、木の樹皮というのはリグニンという強固な物質でできております。リグニンを自然界で分解できるのは真菌類のキノコだけです。
樹皮を剥いたセルロースという一般的に白木の木材に使われる部位はシロアリなどが分解できてしまいます。厳密にはシロアリにセルロースの消化機能があるわけではなく、シロアリの体内に共生する微生物がセルロースを分解するわけですが…。
よく木の切り株で樹皮はしっかりしているのに中は食い荒らされているのは、リグニンによる防御が最後まで働いていた事を示しています。
また、キノコが地球に出現する前、土中で分解されなかった樹皮が変化した物質が石炭としてこんにち我々の文明を支えています。
このように、木にとって樹皮(リグニン)はとても大切な物質なのです。
見たところ境内のケヤキにキノコは生えていませんが、樹皮もその下のセルロース部分も苔が生え、かなり傷んでいるように見受けられます。
専門的な樹木医の診断を受け、処置を受けるか台風シーズン前に支柱を設けた方が良いでしょう。
また、ひこばえも生えていない切り株は、美観と緑化を考えると抜去して、ご由緒にゆかりがある日向の飫肥杉とか、それこそクスノキとか日向夏とか植えてもいいんじゃないかと宮崎県民としては思わなくもありません。
加えて、肥前国は佐賀と長崎ですが、被爆の一本足鳥居で知られる長崎県の山王神社には同じく被爆してもなおも生きているクスノキのご神木があります。そうした由緒ある県に因んだ木々を植えてもいいじゃないですか。
楠木正成の子孫の伝説があるならなおのことクスノキです。
一応、ご神木は杉の木だったそうですが、30年前に落雷にあったそうで、今は榛名神社から頂いた杉の幼木をご神木として育てているようです。
落雷以外にも尉殿神社の受難は続き、最近境内や本殿に塩を撒かれる事件があったようです。
どこのローマ人がカルタゴにした仕打ちだよ!
と思う反面怪しい信仰の持ち主が何かを塩で清めようとして善意でやったのか、いやはやよくわかりません…。
最後に、こちらは無人社になります。御朱印が欲しい場合は分祀元の田無神社での授与になりますが、田無神社でも御朱印は田無神社のものとなり、筆で書く部分だけが尉殿神社になるとの事でした…。
なんとなく肩透かしのような感じでしたが、過度な期待を抱かなければ感じの良い神社だったので、新たなご神木の成長を見守っていきたいものであります。
This shrine is located in a slightly inconvenient location, more than 20 minutes on foot from Hibarigaoka and Hoya stations.
I visited this shrine because I heard that the descendants of Kusunoki Masashige were guardians.
The heat from time to time made me flutter, and the old man in a light van passed by me, who was holding my smartphone to see the google map, as annoying.
Well, this area must have been a shrine? When I looked at the road with that in mind, there was an approach lined with zelkova that was cut off by the road, and Jodono Shrine.
It was a visit immediately, but it was a shrine full of wildness.
There are many mossy zelkova trees, but some of them are stumps, and one or two of them are working hard.
Is it a typhoon or something that has been intensifying recently that even such a big tree can be done?
However, I couldn't see the name of Kusunoki Masashige in the expected Kikusui crest and the historical writing, and there was only a chrysanthemum crest that tells the remnants of State Shinto.
However, when I went to the Hokouin Temple in Betsutoji, my thoughts were shaken.
It seems that the temple crest of Hokouin is a chrysanthemum crest like the shrine crest of Jodono Shrine, and it was found that the chrysanthemum crest of Jodono Shrine is not after the Meiji State Shinto.
However, if it is a descendant of Kusunoki Masashige in the oral tradition of Jodono Shrine, I think it is Kikusui, not Kiku, so I am a little confused.
For example, the Shimazu family crest is a circle with a cross, but the branch family uses a cross-shaped family crest. In other words, the Miyakonojo Shimazu family is a family crest that looks like a Phillips screw with no cross in the circle, and the Hirasa Kitago family (Satsumasendai City) is like an aiming mark with a large cross in the mouth. It is a family crest. The chrysanthemum crest of Jodono Shrine may be a variant of the chrysanthemum crest of Kikusui, but even if the person who is in charge of the priesthood refrains from the head family, will he use the chrysanthemum crest of the Emperor's family? The question remains ...
For the time being, the history was as follows.
"Although there is a tradition that it was enshrined during the Kenchō era (1249 to 1256), a copy of the temple's memorial service (Bunsei 11th year 1828) discovered by our company (Hokouin priest) discovered in 1973. ) Says the following article.
Jodono Shrine
The priestess of the class is worshiped by Tomatake Daimyojin in Hizen Kuni Kibijin Asamine, and worshiped by Hyuga Kuni Odo Tachibana Myougahara.
惟 (this) Genna 8th year (1622) February auspicious day
It is presumed that Genna was solicited on February 8th, 8th year of Genna.
I'm not sure if I'm reading it correctly because the historical writings are displayed at the top of the shrine, covered with vinyl, and written with a brush.
However, it seems that they are soliciting and enshrining Tomadai Myojin, Jodono Myojin, and Musashi Sanmine.
For the time being, I couldn't see the descendants of Kusunoki Masashige or the dedication from Tanashi Shrine at all, and I couldn't get the information I wanted at all. At least the information that the company was founded in the 8th year of Genna, which is explained by Tanashi Shrine, seems to be certain here as well.
Odo in Hyuga Province refers to the plains north of the Oyodo River in the Miyazaki Plain.
Aoki refers to the area downstream of the Shinbeppu River, in front of the current Aeon Mall Miyazaki, where Aoki Elementary School, Aoki Public Hall, Aoki Junior High School, Aoki Nursery School, and Aoki Kita Elementary School are lined up diagonally. is. The road that separates Aoki Nursery School and Shiritsu Junior High School is Gongen-dori. However, there are no shrines or temples in Gongencho, Miyazaki City.
In addition, Awakigahara is a dull Awakihara, and refers to the forest area near the coast where Izanagi frustratedly returned from Yomi and then misogied at Eda Shrine. You can see it as if it were.
By the way, a little north of Eda Shrine, the original character was raised and it was claimed that it became the origin of Sumiyoshi Taisha nationwide because the god of Sumiyoshi Taisha was born when Izanagi made a miso. There is Sumiyoshi Taisha.
Personally, I can't say anything ... When I thought there was something, I felt like I was shown an empty landscape that I knew in an unexpected place.
There is an episode that the Meiji government searched for the descendants of Kusunoki Masashige and tried to collect them but could not find them. However, there are many who are descendants of Kusunoki Masashige. Yui Shosetsu, who caused the turmoil of Yui Shosetsu in the Edo period, named himself the successor to Kusunoki with his wife, the daughter of a descendant of Kusunoki Masashige. In addition, although the surnames are slightly different even in modern times, there is a geophysicist and geographer named Dr. Ko Kusunoki, who specializes in glaciology and geography in both polar regions.
Well, Kusunoki Masashige also had a breathing woman. I haven't investigated why it is in Tokyo yet, but there is a tomb of Masashige Kusunoki at Homyoji Temple in Toshima Ward.
I think that there should be more descendants if it is not limited to males.
For the time being, I think it's okay to enrich the history a little more.
According to the theory of the Nishitokyo City Board of Education in the precincts, it is not strange that he became a village guardian in Eisho 2 (1505), so there is a contradiction in the content.
Also, personally, I'm worried about how the precincts get rough.
The zelkova on the front of the approach is 50 selections of trees in West Tokyo, and the front is solid, but the bark on the back is peeled off and there are holes, so I am quite worried.
Technically speaking, the bark of a tree is made of a strong substance called lignin. Only fungal mushrooms can naturally break down lignin.
Termites and the like can be decomposed in the part of cellulose that is peeled off the bark, which is generally used for white wood. Strictly speaking, termites do not have the function of digesting cellulose, and microorganisms that coexist in the body of termites decompose cellulose.
Often tree stumps have a solid bark but are devoured inside, indicating that lignin protection was working to the end.
Also, before mushrooms appeared on Earth, the changed bark material that was not decomposed in the soil supports our civilization today as coal.
In this way, bark (lignin) is a very important substance for trees.
Apparently, no mushrooms are growing on the zelkova in the precincts, but moss grows on the bark and the cellulose part underneath, and it seems that it is considerably damaged.
It is advisable to consult a professional tree doctor for treatment or to install stanchions before the typhoon season.
Also, as a Miyazaki citizen, I think it's okay to remove stumps that don't have hikobae, and plant them like Hyuga's Obi cedar, which has a long history, or camphor tree or Hyuganatsu. Not surprisingly.
In addition, although Hizen Province is Saga and Nagasaki, there is a camphor tree shinboku that is still alive even after the bombing at Sanno Shrine in Nagasaki Prefecture, which is known for its one-legged torii gate. Isn't it okay to plant trees associated with such a venerable prefecture?
If there is a legend of the descendants of Kusunoki Masashige, it is especially camphor tree.
For the time being, it seems that the sacred tree was a cedar tree, but it seems that it was hit by a lightning strike 30 years ago, and now it seems that the young cedar tree received from Haruna Shrine is being raised as a sacred tree.
In addition to lightning strikes, Jodono Shrine continued to suffer, and it seems that there have been recent incidents of salt being sprinkled on the precincts and main shrine.
What Romans did to Carthage!
On the other hand, I'm not sure if the owner of the suspicious faith tried to cleanse something with salt in good faith ...
Finally, this will be an unmanned company. If you want a red stamp, it will be awarded at the original Tanashi Shrine, but even at Tanashi Shrine, the red stamp will belong to Tanashi Shrine, and only the part written with a brush will be the Jodono Shrine ...
It felt like a shoulder-opening, but it was a nice shrine if I didn't have excessive expectations, so I would like to keep an eye on the growth of the new Shinboku.
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2022 hy on Google
★ ★ ★ ★ ★ ひばりヶ丘駅と保谷駅の中間点にある神社です。
徒歩ですと、20~30分は掛かります。
参道は長めで、周辺も比較的静かですし、参拝客も少ないので、ゆっくり参拝できるでしょう。
It is a shrine located at the midpoint between Hibarigaoka Station and Hoya Station.
It takes 20 to 30 minutes on foot.
The approach is long, the surrounding area is relatively quiet, and there are few worshipers, so you can worship slowly.
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佐
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佐々木くらのすけ on Google
★ ★ ★ ★ ★ じょうどの神社と読むらしいが、噂のパワースポットは、住まいのかなり近所でした。
なんとも素朴、でも、鎮守様のオーラを感じる神社です。参道の長い特徴える風情は、立ち枯れた老木数本や工事している柵などで淋しい印象がありますが、地元のみな様に愛される神社でしょう。
15分から20分おきに8名前後の方が訪れるそんな時間帯。
何と、正月だからでしょうか、移動式の車型カフェが停まっていたのも新鮮。珈琲やホットドック等が販売されていて、巫女さん(アルバイトなんだしょうね)たちもランチ用に買い求める姿が見られました。
東伏見稲荷神社や田無神社にお詣りしていたら、小一時間は並んだいたでしょう。規模だけでも何十倍の差がありますが、ここは田無神社の分祀(ぶんし)であり、2つで夫婦神だそうな。
小さいながらも、実はパワースポットなんです。
身近に感じる大きさ、梁の高さなど、また来たい戸思わせる風情と大きさが気に入りました。
It seems to be read as a shrine, but the rumored power spot was quite close to my house.
It's a simple shrine, but you can feel the aura of the guardian. The long and characteristic atmosphere of the approach to the shrine has a lonely impression due to several dead trees and fences under construction, but it is probably a shrine loved by the locals.
It's a time when 8 people come every 15 to 20 minutes.
Perhaps because it's New Year, it's refreshing that the mobile car-shaped cafe was parked. Coffee and hot dogs were on sale, and shrine maidens (who are part-time workers) were also seen buying for lunch.
If I had visited Higashifushimi Inari Shrine and Tanashi Shrine, I would have lined up for an hour. There is a difference of dozens of times in scale alone, but this is a branch of Tanashi Shrine, and it seems that the two are a couple god.
Although small, it's actually a power spot.
I like the size and size that makes me want to come again, such as the size that I feel close to me and the height of the beams.
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