Kinowa Shrine - Sakata

4/5 に基づく 8 レビュー

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住所 :

Miyagata-9 Kinowa, Sakata, Yamagata 999-8142, Japan

Postal code : 999-8142
カテゴリ:

Miyagata-9 Kinowa, Sakata, Yamagata 999-8142, Japan
滝沢修 on Google

0
0 Mitsugaki on Google

日本三代実録 貞観七年二月廿七日己夘 城輪神
Three generations of Japanese princes, Zhen Zhen, February 27
9
932 kɯ̥̈sə ̃d͡zïŋwaˑ on Google

御朱印は対応しておられませんでした。というかご存知ないようでしたorz
The seal was not supported. Or did not know orz
ゆーゆーゆー on Google

御朱印をご存知ないとの書き込みもありましたが事前に連絡して頂くことが出来ました。 常に人は居ませんので気を付けた方が良いと思います
There was also a note saying that you did not know your seal, but I was able to contact you in advance. I think it ’s better to be careful because there ’s always no people
M
Masakazu Kobayashi on Google

出羽国二宮として歴史がある神社ですが、池が干上がりそうになっていたり、境内の木が切られていたりして、いろいろ惜しいような感じです。田んぼの細い道の所にあって車で行きにくそうな場所なので、城輪跡からちょっと歩いて行きました。
This shrine has a history as Dewakuni Ninomiya, but the pond is about to dry up and the grounds are cut off. I walked a little from the ruins of the castle ring because it was a place where it was difficult to go by car on the narrow road in the rice field.
へそ岩 on Google

二の宮だけあって建物は立派でした。
There was only Ninomiya and the building was splendid.
中村誠司 on Google

立派な旧社格とは全くそぐわない程狭く貧弱な境内です。 手水舎にはお清め水も柄杓も無い悲惨な状況で、神域としての威厳を感じませんでした。 創建年代は不明だが、『城輪の出羽柵址及び国分寺址調査』[1]では、城輪柵の建設された和銅元年(708年)から霊亀2年(716年)の間に創建されたのではないかと推測している。安永4年(1775年)に社司により書かれた縁起『二宮古今記』によれば、当社は景行天皇の御宇に鎮座したとしているが、安政6年(1859年)に書かれた『五百津鉏』では「景行天皇御宇云々と有れど信難し」と述べている。 昭和6年(1931年)5月に城柵址が発見され、当社の位置が柵の北辺、北門と東北隅の間に在ることが分かった。『城輪の出羽柵址及び国分寺址調査』[1]では、城柵の周輪に祭られていることが城輪神と呼ばれた所以であると考察している[2]。また同書では、当時の状況を推考した場合、東北方向に蝦夷が最も多く、この方向からの襲来を考慮して城柵も北側に厳重な工事が施されており、城柵の北辺に祭られた城輪神は蝦夷の綏撫征伏を祈願した出羽柵の鎮守であると考察している。 また、宮形、玉田、寺屋敷、宗徒屋敷、鏡田、倉稲田、表物忌、直会田、上湯田などの神社周辺にある地名は、城柵址の発見によりその意義が明らかとなった。特に宮形は、『二宮古今記』に「頭家を定めて祭礼を行ふに、宮方公田方といふあり。是を以って考えふれば古へは神領の内をば宮方と称し、公廨をば公田方と称せしと見へしと云へり。宮形村は神領の内也。方の字を後世に形に書替へたるか・・・」とあり、この事から『城輪の出羽柵址及び国分寺址調査』[1]では、宮方は城輪神社の社領を耕作する農民、公田方は国府所属の農民だとしている。 『二宮古今記』によれば、祭神城輪大明神は倉稲魂命のことで鳥海山大物忌神社と同体であり、用明天皇の御宇に鳥海山大物忌神社を一宮とする題額の宣旨が給われた頃から当社は二宮と称するようになった、二宮とは第2王子のことである、と述べている。しかしながら『城輪の出羽柵址及び国分寺址調査』[1]では、本説を荒唐無稽に過ぎないとしている。 延長5年(927年)の『延喜式神名帳』には記載されていないが、『日本三代実録卷第十』貞観7年2月27日(865年3月28日)条に「出羽國正六位上城輪神」を従五位下に昇叙したと記載されており、さらに『日本三代実録卷第卅七』元慶4年(880年)2月27日条には大物忌神、月山神、小物忌神と並んで更に神階が昇叙され、従五位上に進んだ事が記載されている。『日本の神々 -神社と聖地- 12 東北・北海道』[3]では、元慶4年は秋田城をめぐる元慶の乱が終息した頃であるので、当社はこの乱についての霊験によって報賽を受けたものであろう、と考察している。前述のように城輪神社の社名は城輪柵の存在が前提となっており、同書においても、この神社が9世紀半ば以降に『日本三代実録』に現れるのは、柵が本格的に営まれた平安時代初期以来の当社の趨勢をあらわしているからだと述べている。『二宮古今記』では、往古は大伽藍で、広大な社地社領の寄付や社人社僧の奉幣に預かり隆盛であったとしている。 しかし、『城輪の出羽柵址及び国分寺址調査』[1]によれば、『日本三代実録』以降、江戸時代の2~3の記録を除いて当社の記録は一切無く、何れの時代からか衰微して『延喜式神名帳』の記載に漏れ、慶長年間の最上義光の社領寄進にも漏れたとしている。『二宮古今記』によれば、戦国時代の応仁および天正年間の戦乱により、社人社僧が亡んだり逐電したりして神社は荒廃したのだと言う。 江戸時代に入り、棟札から元和元年(1615年)に御堂が建立されたことが分かっており、その後、修験本学院が別当になったと言う。また、庄内藩主酒井氏により復興され、宝永年間と天保年間に幣帛料が寄進されたと言う。『日本の神々 -神社と聖地- 12 東北・北海道』[3]では、宝永年間と天保年間には、年代の間隔からして社殿の改修も行われたのではないかと推測している。『二宮古今記』によれば、この縁起の書かれた安永4年(1775年)に、元和元年に建立された御堂が修繕できないほど朽ちたため、寄付を頂いて新築した社殿に遷宮した、と記録している。 『山形縣神社誌』[4]によれば、明治6年(1873年)1月16日に社殿が炎上し、伝えてきたものも烏有に帰したが、翌7年(1874年)9月に再建されている。この時の火災により、表面に「城輪」裏面に「天徳四年五月宮御」(天徳4年は960年)の墨痕がある、勅額と言い伝えられる木片も焼失している。明治9年(1876年)2月24日には村社となり、翌10年(1877年)国幣中社鳥海山大物忌神社の摂社に指定された。明治15年(1882年)に永代講中[5]が結成され、今日に至っている。また、明治27年(1894年)10月22日に庄内大震災に罹災し社殿が半壊するも、同年内に解体、翌28年(1895年)には元通りに再建された、としている。 さらに『山形縣神社誌』[4]によれば、大正5年(1916年)4月20日に供進社へ指定され、昭和7年(1932年)3月9日に到り県社に昇格されている。昭和41年(1966年)には本殿屋根を銅版葺に改修、昭和52年(1977年)からは氏子の子供達による神子舞の奉納を行うようになり、現在も続けられているのだと言う。
The precincts are so narrow and poor that it doesn't fit in perfectly with the good old-fashioned personality. I could not feel the dignity of the sanctuary in the tragic situation where there was no cleansing water or ladle in the Tesuisha. Although the date of construction is unknown, in the "Survey of the castle wall Dewa fence and Kokubunji ruins" [1], it was constructed between the first year of the Wado copper (708) when the castle fence was constructed and the second year of the Reigame (716). I suspect that it was done. According to the auspicious "Ninomiya Kokinki" written by the company boss in 1775, the company was seated at the Gou of Emperor Kageyuki, but it was written in 1859. In "Iyatsu-Sho," he says, "There is a lot of emperor Kageyuki, but it's hard to believe." A castle fence was discovered in May 1931, and it was discovered that our company's location was on the north side of the fence, between the north gate and the northeast corner. In the "Survey of Dewa Fence and the Kokubunji Site" [1], it is considered that the fact that it is called "Shinwa God" is enshrined at the circumference of the fence [2]. In addition, in the same book, when considering the situation at that time, the most Ezo is in the northeast direction, and in consideration of the invasion from this direction, the castle fence is also subjected to severe construction on the north side, and it is enshrined on the north side of the castle fence. The castle god believes that it is a guardianship of the Dewa fence that prayed for the Ezo's conquest of Suido. In addition, the place names around the shrines such as Miyagata, Tamada, Terayaki, Mutsuyaki, Kagita, Kuranaeda, Omonomonogatari, Naoida, and Kamiyuda became clear by the discovery of the castle fence. In particular, Miyagata mentioned in “Ninomiya Kokinki” that there is a festival called “Miyakata Kotakata.” If you think from that point, the inside of the Shinto territory is called “Miyakata”. It is said that the public office is called Kotakata. Miyagata village is Uchiya of the Shinto territory. According to the "Survey of Shiwawa and Kokubunji Sites" [1], Miyakata is a farmer who cultivates the territory of Shirowa Shrine, and Kotakata is a farmer who belongs to Kokufu. According to Ninomiya Kokinki, the festival Shinjo Daimyojin is a member of the Chokaizan Daimitsushin Shrine for the Kuraine soul life. We have been calling it Ninomiya since we were born, and it says that Ninomiya is the second prince. However, in the "Survey of Dewa Fence and the Kokubunji Site" [1], this theory is nothing more than absurd. Although it is not listed in the "Enki Shiki God Name Book" of the 5th year extension (927), it is stated in Article 27, 7th year (March 28th, 865) of Jadakan of "The Third Generation of Japan's Real Memories, No. 10". It is stated that he was promoted to "Dewa Kunisho 6th place Kamishirojin" to the 5th place below. Furthermore, he was a big swearer on the 27th day of the 4th year of Genkei (880) in "The Third Generation of Japan, No. 7, Shichidai". It is described that the gods, the Gassan god, and the small gods of God are further elevated, and that the gods have advanced to the 5th place. In "Japan's gods-shrines and sacred places-12 Tohoku / Hokkaido" [3], the 4th year of Genkei was around the time when the Genkei rebellion over Akita Castle was over, so we received a tribute to this rebellion. I am thinking that it will be. As mentioned above, the name of Shirowa Shrine is predicated on the presence of the Shirowa fence, and even in the same book, this shrine appears in "The Third Generation of Japan" after the middle of the 9th century. It is because it represents the trend of our company since the early Heian period. In Ninomiya Kokinki, it was said that Otoko was a large cathedral, and it was prosperous with the donation of the vast shrine territory and the priest's offering of money. However, according to the "Survey of the castle wall and the Kokubunji site" [1], since the "The Third Generation of Japan", there are no records of our company except for a few records of the Edo period. It was said that it had declined, and it leaked to the entry in the "Enki Shikigami Name Book," and also to the donation of Mogami Yoshimitsu's territory during the Keicho period. According to "Ninomiya Kokinki", the shrine was devastated due to the death of a shrine priest or a power outage due to the war-torn period of Onin and the war of the Tensho era. It is known that the Mido was built in the first year of Genwa (1615) from the building bill in the Edo era, and then the Shugen Gakuin became a separate payment. In addition, it is said that Mr. Sakai, the lord of Shonai, revived and contributed money to the Hoei and Tenpo years. In "Japan's gods-shrines and sacred places-12 Tohoku / Hokkaido" [3], it is speculated that the shrine may have been renovated during the Hoei and Tempo years, depending on the age group. According to "Ninomiya Kokinki", in the 4th year of Anei (1775), when this auspicious sign was written, the Mido, which was erected in the first year of Genwa, had decayed to the point that it could not be repaired, so it was donated to the newly built shrine. , Is recorded. According to "Yamagatagata Shrine Magazine" [4], the shrine broke on January 16, 1873, and the things that were reported were returned to Karasu, but the following year, September 1874. Has been rebuilt. Due to the fire at this time, a piece of wood, which is said to be a royal forehead, was also burned down. It became a village company on February 24, 1876, and was designated as the shrine of the Tokkaizan Daimonsai Shrine of the Kokuchu Chusha in the following 10 years (1877). In 1882 (1882), a permanent course [5] was formed, and it has reached today. In addition, although the shrine was destroyed by the Great Shonai Earthquake on October 22, 1894, it was demolished within the same year and rebuilt as it was in 28 (1895) the following year. Furthermore, according to "Yamagatagata Shrine Magazine" [4], it was designated as a Shinshinsha company on April 20, 1916, and became a prefectural shrine on March 9, 1932. Has been promoted. In 1966 (1966), the main shrine roof was refurbished to a copper plate roof, and from 1977 (Showa 52), the children of the Ujiko devoted themselves to the dedication of Miko dance, which is said to be ongoing today. To tell.
イケダ ケイ, a.k.a. 珊瑚LOW (珊瑚LOW) on Google

延喜式神名帳記載の出羽國二宮として歴史の深い由緒正しい神社…であると推測される。 断言してしまうと中国4000年の歴史における中華人民共和国の如く、歴史の断絶を無視した詐欺行為になりかねないのではあるけれども、三宮のように論社があるわけでもなく、大正期に二宮として公認されていることを地元の方々は大いに誇るべきだと思う。 むしろ私はこの地域の中学出身であるのに、城輪柵の歴史は習っても、この神社のことなぞつい最近まで知らなかったのである。 それこそ由々しき問題ではなかろうか、城輪柵とセットにして認知度が上がると嬉しいものである。 現に県社でもあるので大いに知らしめるべきである。
It is presumed to be a historical shrine with a long history as Dewa Kuni Ninomiya listed in the Enki ceremony name book. To be sure, it could be a fraudulent act that ignored the break in history, as in the People's Republic of China in China's 4,000-year history, but there was no scholarly company like Sannomiya, and Ninomiya in the Taisho era. I think the locals should be proud of being recognized as. Rather, even though I was from junior high school in this area, I learned the history of the castle fence, but did not know about this shrine until recently. I guess that's not a serious problem, but I'd be glad if it was set up with the castle wheel fence to raise awareness. In fact, it is a prefectural company, so it should be widely known.

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