Kashima Onata Shrine - Watari District
4.3/5
★
に基づく 6 レビュー
Contact Kashima Onata Shrine
住所 : | Nishiyama-21 Okumakoyama, Watari, Watari District, Miyagi 989-2384, Japan |
電話 : | 📞 +888 |
Postal code : | 989-2384 |
Webサイト : | https://www.miyagi-jinjacho.or.jp/jinja-search/detail.php%3Fcode%3D310010279 |
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ゆ
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本
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本郷弘志 on Google
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★ ★ ★ ★ ★ [延喜式内社]陸奥國 曰理郡 鹿嶋緒名太神社
[Yanxi-style Inner News Agency] Mu Oguo, Yori-gun, Lumao, Ota-name Shrine
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赤
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赤坂衛 on Google
★ ★ ★ ★ ★ 山の奥に静かに佇む神社です。
It is a shrine that stands quietly in the depths of the mountains.
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Y
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Yasuhiro on Google
★ ★ ★ ★ ★ 神名帳の陸奥國曰理郡の項に鹿嶋緒名太神社と記載のある式内社の論社。
また、同郡記載の鹿嶋伊都乃比氣神社の論社でもある。
なお、この近くに平安時代前半の陸奥国亘理郡郡衙跡(三十三間堂宮衙遺跡)がある。
道路の脇に赤い鳥居があり、そこから入ると100mぐらい先に次の赤い鳥居がある。
膝まで届きそうな雑草に覆われた鳥居の下を潜り、奥へ入ると、完璧な山道の様相で、これはたいへんなところかもしれないと、覚悟する。その先T字に道が分かれていて、左は七峰山(ななうねやま)、右は鹿島緒名太神社と二つの看板があった。それで、右に曲がっていくと、背の高い杉の間に階段があり、その上に社殿の屋根が見えた。覚悟は不要だった。
曰理郡には三座の鹿嶋系の神社があって、ヤマト王権の東北進出にあたって設置された神社と考えられている。
三代実録には鹿島苗裔神が曰理郡に二社あることになっているので、当社はその一社かもしれない。
苗裔神は御子神なので、鹿嶋神の御子神ということになるのだが、現在は武甕槌神を祀っている。
そして当社には「太」という字が付いているが、一説にはこれは多氏の祀る神社であったことを示すものではないかという説がある。
三代実録(866)に、「常陸國鹿嶋神宮司言、大神之苗裔神三十八社在陸奥國。」と陸奥國に三十八社の鹿嶋神宮の苗裔神があったことが記載されている。
三代実録にはもう一つ、興味深い記事があって、それによると、782年から823年、陸奥國の鹿嶋苗裔神への鹿嶋神宮のお供えがなかったことを理由に陸奥三十八社の鹿嶋苗裔神が祟ったという。
この記事は何を示しているのだろうか。
そもそも鹿嶋神宮や陸奥の苗裔神は多氏が奉斎していたといわれている。それが鹿嶋神宮の奉斎氏族が中臣氏に変わり、本来の鹿嶋神宮の神、すなわち建借間命(タケカシマ=常陸國風土記で神八井耳命の後とされる)から軍神・武甕槌命にすり替えられた可能性が高いといわれている。
Kashima Onata Shrine is listed in the section of Mutsu Kuni Watari-gun in the Shinto shrine.
It is also the theory of Kashima Itono Hiki Shrine described in the same county.
In addition, there is the ruins of Watari-gun, Mutsu Province (Sanjusangendo Miyagi Ruins) in the first half of the Heian period.
There is a red torii on the side of the road, and when you enter from there, you will find the next red torii about 100m ahead.
Dive under the weed-covered torii gate that seems to reach your knees, and when you go deeper, it looks like a perfect mountain road, and I am prepared that this may be a difficult place. The road was divided into a T-shape, and there were two signboards, Chilbongsan on the left and Kashima Onata Shrine on the right. So, when I turned to the right, there was a staircase between the tall cedars, and I could see the roof of the shrine above it. I didn't have to be prepared.
There is a Kashima-type shrine in Sanza in Watari-gun, and it is thought that it was set up when the Yamato kingship advanced to Tohoku.
The third generation memoir says that there are two Kashima Mikogami companies in Watari-gun, so we may be one of them.
Since the seedling god is a Mikogami, it is said to be the Mikogami of Kashima God, but now it enshrines Takemikazuchi.
And although our company has the letter "thick", there is a theory that this may indicate that it was a shrine enshrined by Mr. Ta.
In the third generation memoir (866), it is stated that there was a seedling god of Kashima Jingu of 38 companies in Mutsu, saying, "Hitachi Kuni Kashima Jingu Shrine, Okami no Nae Mikogami 38 companies in Mutsu." ..
There is another interesting article in the third generation memoir, which says Kashima of Mutsu 38 companies because there was no offering of Kashima Jingu to Kashima Mikogami of Mutsu Province from 782 to 823. It is said that the seedling god was enshrined.
What does this article show?
In the first place, it is said that Mr. Ta was enshrined in Kashima Jingu and Mutsu's seedling god. The clan of the Hosai clan of Kashima Jingu changed to Nakatomi, and the original god of Kashima Jingu, that is, Takemikazuchi (Takekashima = after Kamuyaimimi in the Hitachikoku Fudoki), became a war god, Takemikazuchi. It is said that there is a high possibility that it has been replaced.
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★ ★ ★ ★ ★ 郷土の信仰を集める小さな神社
神主さん不在で、山道の参道の先に佇む神社です。
地区の住民が、亘理神社の神主さんを招いて新嘗祭をはじめとしたさまざまな神事を行っており、地域の心の支えとしてのやくわりも担う神社になります。
参道は地域住民のボランティアで定期的に刈り払いがされていますが、夏になると草勢が強くなり、気軽に訪れることが困難になる場合もあります。
歴史は古く、927年にまとめられた延喜式神名帳にも名前が出ています。
A small shrine that gathers faith in the local area
It is a shrine standing in front of the approach road of the mountain path in the absence of the shrine.
Inhabitants of the district invite the worshiper of the welfare shrine to do a variety of shrines including the New Festival and it will be a shrine that also carries on as a support for the mind of the area.
Volunteers from the local residents regularly train the entrance to the shrine, but in summer the weeds become stronger and there are times when it is difficult to visit easily.
History is old, and the name has also appeared in the Shogi ceremony book which was summarized in 927.
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