Horinouchimiwa Shrine - Ota City

3.6/5 に基づく 8 レビュー

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住所 :

3 Chome-17-15 Omorinaka, Ota City, Tokyo 143-0014, Japan

Postal code : 143-0014
カテゴリ:

3 Chome-17-15 Omorinaka, Ota City, Tokyo 143-0014, Japan
S
Summy Moriyama (サミーモリヤマ) on Google

中野千尋 on Google

小さな神社です?
This is a small shrine
A
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マンモス鈴木 on Google

力石あります
I have a power stone
C
Coyote Tango on Google

旧堀之内村鎮守、三輪神社。
Former guardian of the old Uenochi village, the three-wheeled shrine.
ゆっかとし on Google

小さな神社でした。 奇麗な神社でした。
It was a small shrine. It was a beautiful shrine.
きじばる潜狸 on Google

[堀之内三輪神社に至るまで] 見つけるまで大変でしたが、ここが堀之内地区の貴船神社の合祀先になります。 東京で神社というと、武蔵国一宮である氷川神社の分社や、源氏のみならず桓武平氏の末裔である東国の武士たちが信仰した八幡系列の神社が多く見られます。 また、本州の東日本側にあり、関東地方も程近い諏訪大社の分社もまばらに見られます。 こうした分社たちは、氷川神社はその名に反して川が流れていない場所にも作られますし、諏訪大社の分社も御柱もなければ諏訪湖を模した池すらないのも珍しくありません。 ただ、様々な人たちが、比較的自分の住む地域に近く、名の知れた神社を勧請し、信仰生活を営んでいた事だけは伺えます。 そんな東京の神社事情ですが、東京では珍しい神社の分社が品川や大田区付近に集中している事に私は気付きます。京都に名高い貴船神社です。 品川貴船神社、大森貴舩神社、貴舩神社と菅原神社を合祀した貴菅神社など。 貴船神社は水神である龍・高龗神(たかおかみのかみ)を祀った神社で、海沿いゆえに変わりやすい天気や漁業の安定の妨げになる時化や台風シーズンの高潮など、水と共に暮らしてきた人々にとっては、祀るのに最適と考えられたのでしょう。 同時に、京都の山の中に本社のある貴船神社の御利益を、解釈し直した漁民をはじめとする民衆の知恵でありました。 そんな東京の貴船神社たちの中で、私が気になっている貴船神社がありました。 京浜急行梅屋敷駅から歩いて7-8分の位置に、旧貴船神社跡を示すプレートがあるのです。 プレート付近には大きな木など神社の面影になる物は何もなく、ただの住宅が広がっています。 開発著しい東京だけにどこかに遷座したか、合祀されたか…と思ったのですが、とにかくプレートには遷座・合祀先の情報がない。品川貴船神社の宮司さんに聞いてみると、そんなものは初めて聞いたと言われ、外れ。 ならば近所の貴船と菅原神社を合祀した貴菅神社が合祀先かと思いきや、第一京浜の拡張工事に伴い、昔からそこにあった貴船神社と向かい合わせにあった菅原神社を合祀しただけなので、場所自体は変わらない、と兼務社の大森貴舩神社の女性はおっしゃいます。ちなみに大森貴舩神社自体は、裏にある鎌倉時代創建の厳正寺の2世のご住職法密上人が貴船神社の力を借りて雨乞いと大雨を止ませる儀式を鎌倉時代末期に行っているので、13世紀の人である太田道灌が見たという梅屋敷の貴船神社が遷座したと考えるのは不適切です。 ※ちなみに鎌倉幕府は12世紀の1333年に滅亡しています。 八方手づまりかと思いきや、梅屋敷の貴船神社跡のプレートをよく見ると、大森堀之内 総代会というところがプレートを作っており、その名前でGoogle検索してやっと堀之内三輪神社が合祀先だと分かった次第でした。 刑事や探偵は足で稼ぐとは言いますが、しかし、書いたものをよく読まなかったために色々歩き回る羽目になりました。まあ、運動になったのはありがたい事でありますが…。 [参拝! 堀之内三輪神社] 訪れてみると、こちらも京急梅屋敷駅から徒歩10分程度の場所でした。 まずは鳥居の左横に真鍮製のプレートでご由緒の記載がありましたが、やはりここが大森中3丁目の貴船神社を合祀した物で間違いはないようでした。 大正4年(1915年)の合祀というので、明治39年(1906年)第一次西園寺内閣において内務大臣・原敬から出された神社合祀令によるものかもしれません。これにより、大正3年(1914年)まで全国20万社あった神社のうち7万社が取り壊され、一町村一神社の原則が適用されました。 これは数を減らして残った神社に経費を集中させることで、一定基準以上の設備・財産を蓄えさせ、威厳を保たせた神社の継続的経営を確立させることが目的である『選択と集中』の一種でした。しかしながら、府県側が無くなった神社の土地を接収したり古木を木材として売りさばいて儲けた面があるともいわれております。神社合祀例は必ずしも『正』の側面ばかりではなく『負』の側面があり、これにより土俗的な祭りや文化財が失われたり、今日的な視点では貴重な緑地が失われたとも言えます。 この辺りは、神坂次郎先生の南方熊楠の本に詳しく書かれているので、興味がありましたら、神坂先生の筆致で描かれる奇人にして天才の熊楠を楽しみながらお読み頂ければと思います。 さて、当社は無人社ですが、境内は掃き清められ、ベンチとクスノキの木陰があり、立派な自治会館があり、ポストがありました。 ここは地域の神社として息づいているのです。 手水舎は鉄柵で囲われ、人感センサーもなく水は出ていないようです。鉄柵の古さを考えるとコロナの時代の前からこうなのでしょうね。水を吐くはずの龍が手をかけているのは熔岩のようであり、富士信仰の影響が見える…のかもしれません。 なお、境内にある「五堀縁起」のプレートは歌や詩のようですが、ご由緒にもない情報が記載されています。 この周囲は周辺の陣川(じんが)堀や呑川などを堀とした中世以前の陣屋跡だというのです。 平安時代のものなのか、それとも蛇窪神社や厳正寺の由緒からすると鎌倉北条氏の館なのか…気になるところです。 基本的には海苔養殖に精を出した大森の姿が生き生きと語られています。 「菊が栄えて葵が枯れる」明治維新も乗り越えて、「語るも辛き犠牲を払い 日本の降伏により終結」した戦争の後に、海苔養殖はピークを迎えます。 しかしながら、日本の復興や急速な工業化に伴う経済成長は、海苔養殖に打撃を与えます。 「好調の海に陰をさす 大井の突堤土捨ての被害 その補償を社務所の基金」 「時に昭和34年(1959年) これより辿る衰退の途 空港拡張埋め立て整備 首都高速にモノレール 陸の発展海を滅ぼす 東京五輪も開催近く 昭和38年(1963年)を以って 湾内北海区全面放棄 海苔養殖の二百と余年 戦後18年にて幕を閉づ」 昭和の東京オリンピックは昭和39年(1964年)の開催でした。 最近では九州有明海の干拓事業、普天間基地移設のための辺野古基地建設問題、いつの時代でも陸の発展や陸の都合で海は汚染され、失われ、漁民は苦労をしていくのは変わりません。 日本は果たして海洋国家といえるのか。海の都合は陸に住む我々が想像できないところにあります。 最近では海洋マイクロプラスチックが議論の俎上に上がり、我々はやっと海の保護に意識が向きつつあります。 そういえば、2020東京オリンピックのトライアスロンの事前調査で選手に海を泳がせようとしたら、海が予想以上に汚染されていた問題もありました。 いつの日か時代が変わり、大森でまた海苔の養殖ができ、食べられる時代が来ることを祈りながら、ここに筆をおきたいと思います。 [ご由緒] 当堀之内町会の堀之内という地名の起源は遠く徳川期以前にまでさかのぼることが出来る古い地名であります。大森の中の本村(もとむら)としてこの地名は輝かしい伝統と古い歴史に刻まれ現在に伝えられて来ました。 徳川期以前すでに大森周辺は武蔵国大森と総称され、その字の呼称でありました堀之内が今日まで絶えることなく伝承され住民に親しまれて来たのであります。 因みに堀之内という地名は館に濠を巡らした土地だけに与えられた由緒あるものでありまして伝えられるところによると現在私共の住む堀之内は北条時頼の時代(1247~1259年)における陣屋の旧跡であるとも言われております。 徳川期に至り、幕政上大森は東大森・西大森・北大森の三か村に分割されましたが、堀之内は東大森村に属し幕府の直轄地として代官がおかれ明治期に至っております。 大森村の中でも当所は本村(もとむら)として早くから拓け住民は代々農業と漁業を生業として栄え豊かな集落を形成してきたのであります。この集落の住民の精神的支柱が氏神であったことは今更言うまでもありません。私どもの氏神である三輪神社は、享徳年間(1452年~1456年)住民が土地開拓の神として、大国主命を祀り第六天社――此の地では従来「デイロクサマ」と呼ばれ親しまれてきました。――と呼び村人の崇敬を集めたのが、創始であると伝えられています。大正4年(1915年)7月当所内の天祖神社、貴船神社を合祀し社殿をも改まり神社の威容は大いに高まったのでありますが、昭和20年(1945年)4月惜しくも戦禍により一切を焼失しました。その後昭和27年(1952年)8月社殿を新築し、現在に至っております。 御祭神 大国主命(土地開発の神):第六天社 天照大神(皇祖):天祖神社 高龗神(農業水産の神):貴船神社 菅原道真(文教の神) 昭和55年(1980年)4月吉日 ※なお、現在の社殿は境内にある「社伝造営之記」にあるように、昭和61年(1986年)に鉄筋コンクリートでさらに新築したものです。北村神社もその際に鉄筋コンクリート造りで整備された模様です。
[To Horinouchi Miwa Shrine] It was difficult to find it, but this is the destination of the Kifune Shrine in the Horinouchi area. Speaking of shrines in Tokyo, there are many branch shrines of Hikawa Shrine, which is the Ichinomiya of Musashikuni, and Yawata-affiliated shrines worshiped not only by Genji but also by the samurai of the East, who are descendants of Mr. Takehei Osamu. In addition, the branch office of Suwa Taisha Shrine, which is located on the eastern Japan side of Honshu and is close to the Kanto region, can be seen sparsely. Contrary to its name, Hikawa Shrine is built in a place where the river does not flow, and it is not uncommon for Suwa Taisha Shrine to have no branch offices, no pillars, and no pond that imitates Lake Suwa. However, I can only tell that various people were relatively close to their area of ​​residence, solicited a well-known shrine, and lived a religious life. Regarding the situation of shrines in Tokyo, I notice that the branch offices of shrines, which are rare in Tokyo, are concentrated near Shinagawa and Ota Ward. Kifune Shrine is famous in Kyoto. Shinagawa Kisune Shrine, Omori Kisuga Shrine, Kisuga Shrine that enshrines Kisuga Shrine and Sugawara Shrine, etc. Kifune Shrine is a shrine that enshrines the dragon, Takaokami no Kami, who is a water god, and has lived with water due to the changing weather due to the seaside, the storm surge that hinders the stability of the fishing industry, and the high tide of the typhoon season. For those who did, it would have been considered the best place to worship. At the same time, it was the wisdom of the people, including fishermen, who reinterpreted the benefits of Kifune Shrine, which has its headquarters in the mountains of Kyoto. Among the Kifune shrines in Tokyo, there was one that I was interested in. A 7-8 minute walk from Keihin Kyuko Umeyashiki Station, there is a plate showing the ruins of the former Kifune Shrine. There is nothing in the vicinity of the plate that looks like a shrine, such as a large tree, and there are just houses. I wondered if it was relocated or enshrined only in Tokyo, which is undergoing remarkable development, but anyway, there is no information on the relocation / enshrined destination on the plate. When I asked Mr. Miyaji of Shinagawa Kibune Shrine, he said that he had never heard of such a thing, and he missed it. Then, I thought that Kisuga Shrine, which enshrined Kisuga and Sugawara Shrine in the neighborhood, was the enshrined destination, but with the expansion work of Daiichi Keihin, I enshrined Sugawara Shrine, which had been there for a long time. The place itself does not change because it is only, says a woman at Omori Kisuga Shrine, which also serves as a shrine. By the way, at the Omori Kifune Shrine itself, a ritual to stop raining and heavy rain is held at the end of the Kamakura period with the help of the Kifune Shrine Therefore, it is inappropriate to think that the Kifune Shrine of the Umeyashiki, which was seen by Dokan Ota, a person from the 13th century, was relocated. * By the way, the Kamakura Shogunate was destroyed in 1333 in the 12th century. I thought it was a stalemate in Happo, but when I looked closely at the plate of the ruins of Kifune Shrine in the Umeyashiki, a place called Omori Horinouchimiwa Sodaikai made a plate, and as soon as I searched Google by that name and finally found that Horinouchimiwa Shrine was a shrine. was. Detectives and detectives say they make money on their feet, but because they didn't read what they wrote, they ended up walking around. Well, I'm grateful that I became an exercise ... [Worship! Horinouchi Miwa Shrine] When I visited, it was also about a 10-minute walk from Keikyu Umeyashiki Station. First of all, there was a description of the history with a brass plate on the left side of the torii gate, but it seems that there is no mistake because this is the one that enshrines Kifune Shrine in Omorinaka 3-chome. Since it is a ritual enshrined in 1915, it may be due to a shrine ritual decree issued by the Minister of Interior, Hara Takashi, in the First Saionji Cabinet in 1906. As a result, 70,000 of the 200,000 shrines nationwide until 1914 were demolished, and the principle of one town, one shrine, and one shrine was applied. The purpose of this is to reduce the number of shrines and concentrate expenses on the remaining shrines, to store equipment and property above a certain standard, and to establish continuous management of shrines that maintain dignity. It was a kind of. However, it is said that the prefecture side has made a profit by requisitioning the land of the lost shrine and selling old wood as timber. It can be said that the shrine enshrined example does not necessarily have a "positive" side but also a "negative" side, which causes the loss of folk festivals and cultural properties, and the loss of precious green space from a modern point of view. .. This area is described in detail in the book of Professor Jiro Kosaka's Minakata Kumagusu, so if you are interested, I hope you will enjoy reading the eccentric and genius Kumagusu drawn by Professor Jiro Kosaka. Well, our company is an unmanned company, but the precincts were swept away, there were benches and shade of camphor trees, there was a splendid self-governing hall, and there was a mailbox. This is alive as a local shrine. The Chozuya is surrounded by an iron fence, and there seems to be no water coming out without a motion sensor. Considering the age of the iron fence, it must have been like this before the Corona era. The dragon that is supposed to spit water seems to be working on lava, and the influence of the Fuji worship may be visible. The plate of "Gobori Engi" in the precincts seems to be a song or poem, but it contains information that has no history. It is said that this area is the site of a pre-medieval Jinya moat with the surrounding Jinga moat and Nomigawa moat. Is it from the Heian period, or is it the Kamakura Hojo's mansion from the history of Jakubo Shrine and Genseiji Temple? Basically, the appearance of Omori, who has devoted himself to seaweed farming, is said to be lively. After overcoming the Meiji Restoration, where "chrysanthemums prosper and Aoi dies" and "speaking at a painful sacrifice, ending with the surrender of Japan," seaweed farming peaks. However, the economic growth that accompanies Japan's reconstruction and rapid industrialization will hurt seaweed farming. "Oi's jetty soil dumping damage that shades the strong sea. Compensation for the damage is the fund of the company office." "Sometimes in 1959, the airport is being expanded and reclaimed in the process of decline. A monorail on the Metropolitan Expressway, destroying the developing sea of ​​land, near the Tokyo Olympics Completely abandoned in the North Sea area of ​​the bay in 1963 (200 years of seaweed farming) The curtain closes 18 years after the war. " The Showa Tokyo Olympics were held in 1964. Recently, the reclamation project of the Ariake Sea in Kyushu, the construction problem of the Henoko base for the relocation of the Futenma base, the development of the land and the convenience of the land have polluted and lost the sea, and the fishermen are still struggling. .. Is Japan really a maritime nation? The convenience of the sea is beyond our imagination as we live on land. Recently, marine microplastics have come to the forefront of debate, and we are finally becoming more conscious of protecting the ocean. By the way, when I tried to make athletes swim in the sea in the preliminary survey of the triathlon of the 2020 Tokyo Olympics, there was also a problem that the sea was polluted more than expected. I would like to write here, hoping that one day the times will change and the time will come when seaweed can be cultivated and eaten again in Omori. [History] The origin of the place name Horinouchi of our Horinouchi Neighborhood Association is an old place name that can be traced back to before the Tokugawa period. As Motomura in Omori, this place name has been engraved in a brilliant tradition and old history and has been handed down to the present day. Before the Tokugawa period, the area around Omori was already collectively called Musashi Kuni Omori, and Horinouchi, which was the name of that character, has been handed down to this day and has been loved by the residents. By the way, the place name Horinouchi is a venerable one given only to the land around the moat in the hall, and it is reported that Horinouchi, where we live now, is the historic site of the Jinya in the Hojo Tokiyori era (1247-1259). It is also said to be. In the Tokugawa period, Omori was divided into three villages, Higashi-Omori, Nishi-Omori, and Kita-Omori, but Horinouchi belongs to Higashi-Omori-mura and has a deputy officer under the direct control of the Shogunate, and has reached the Meiji period. Among Omori villages, this place was cultivated from an early stage as the main village (Motomura), and the inhabitants have formed a prosperous village with agriculture and fishing as their livelihoods for generations. It goes without saying that the spiritual pillar of the inhabitants of this village was Ujigami. Miwa Shrine, our deity, is the sixth heavenly shrine where the inhabitants worship Okuninushi as the god of land reclamation during the Kyotoku era (1452-1456). It has been received. It is said that it was the origin of the villagers who called it ―― and gathered the reverence of the villagers. July 1915 The shrine was rebuilt to enshrine the Tenso Shrine and Kibune Shrine in our office, and the prestige of the shrine was greatly enhanced. It was burnt down. After that, in August 1952, the shrine building was newly built and continues to the present day. Deity Okuninushi (God of Land Development): Dairokuten Shrine Amaterasu Omikami (Emperor): Amaterasu Shrine Takanogami (God of Agriculture and Fisheries): Kifune Shrine Sugawara no Michizane (God of Education) April Yoshiday, 1980 * The current shrine building was newly built with reinforced concrete in 1986, as described in the "Shaden Zoukei no Ki" in the precincts. It seems that Kitamura Shrine was also constructed of reinforced concrete at that time.
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御祭神は大国主命、天照皇大神、高龗神(たかおかみのかみ)、菅原道真。 現在の社殿は昭和36年に海苔業者と有志により再建されたものになります。 普段は手水舎は利用できないため、参拝時にはお水を持参するといいかもしれません。 話は変わり。神社近くにある緑道は、今は埋め立てられていますが呑川の支流があり、海苔業者が使っていた船着場があったそうです。 子供は舟で砂遊びなんかもしていたみたいです。 また、昔はこの地域には堀があったので、この地域は堀之内と呼ばれているとのことです。
The deities are the great power, Amaterasu Omikami, Takaokami no Kami, and Sugawara no Michizane. The current shrine was rebuilt in 1958 by a seaweed trader and volunteers. Since you cannot usually use the Chozuya, you may want to bring water with you when you visit. The story changes. The green road near the shrine is now reclaimed, but there is a tributary of Nomigawa, and there was a landing site used by seaweed vendors. It seems that the child was playing with sand on the boat. In the past, there was a moat in this area, so this area is called Horinouchi.

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