Aoyama Shrine - Higashiibaraki District
4/5
★
に基づく 7 レビュー
Contact Aoyama Shrine
住所 : | 229 Kamiaoyama, Shirosato, Higashiibaraki District, Ibaraki 311-4305, Japan |
Postal code : | 311-4305 |
カテゴリ: |
柳
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柳田芳之 on Google
★ ★ ★ ★ ★ |
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0 Mitsugaki on Google
★ ★ ★ ★ ★ [延喜式内社]常陸國 那賀郡 青山神社
[Yanxi-style inner shrine] Hitachi Naga-gun Aoyama Shrine
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m
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masakazu narita on Google
★ ★ ★ ★ ★ 一の⛩️をくぐって長~い参道の先に社殿がありました。
There was a shrine at the end of the long approaching path through the first parade.
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高
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高野智弘 on Google
★ ★ ★ ★ ★ 鳥居から本殿まで結構ありました。参道の両脇にある杉並木が立派でした。
There were quite a few from the torii gate to the main shrine. The cedar trees on both sides of the approach were magnificent.
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福
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福地修 on Google
★ ★ ★ ★ ★ 笠間から常陸太田に続く61号線沿いに佇む、長~い参道が印象的な延喜式内神社です。一人だとちょっと恐いかも?。創建は8世紀、祭神は五十猛(いそたける)命?。スサノオの息子で、朝鮮半島から植物の種子を持ち帰り育生したとのことで、森林育生の神とされてるようです。案内板にもありましたが、地名が青山と言うのもうなずけます。
社務所、トイレ?はないのでご留意を。
This is an enchanted shrine that has a long and long approach to the shrine that runs along Kasama to Hitachiota. It might be a little scary to be alone. Founded in the 8th century, the sacred god is fierce. He is the son of Susanoo and brought back plant seeds from the Korean peninsula and raised them. Although it was on the information board, it is no surprise that the place name is Aoyama.
Please note that there is no office or toilet.
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E
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Eichi Enu on Google
★ ★ ★ ★ ★ かなり古い神社で、水戸から茂木へ抜ける街道の途上にある。茨城は大和朝廷の占領地沿いに大きな神社があることが多いが、こちらもその類だろうか。もっとも、主神は五十猛命という植林の神様なので、開拓民たちの守り神という意味のほうが強いかもしれないが。
参道は長めであり、往時からの雰囲気を残している。とはいえ、大風で傷んだのか伐採されているところもあり、ややスカスカな印象を受けるところもあった。手入れされているともいえるかもしれないが。森の規模自体はかなり大きい。
若宮八幡や又鹿島明神とされていたこともあるようだ。水戸光圀が、元の祭祀に戻したという。拝殿自体はそんなに古くはなく、江戸時代末期のもの。
It is a fairly old shrine, on the way from Mito to Mogi. Ibaraki often has a large shrine along the occupied territory of the Yamato court, but is this the same? However, since the main god is the god of tree planting called Isotakeru, it may be stronger to mean the guardian god of the pioneers.
The approach is long and retains the atmosphere of the past. However, some of them were cut down because they were damaged by the strong wind, and some of them gave me a slightly squishy impression. It may be said that it is in good condition. The scale of the forest itself is quite large.
It seems that it was once called Wakamiya Hachiman or Kashima Myojin. It is said that Mitsukuni Mito returned to the original ritual. The hall of worship itself is not so old, it is from the end of the Edo period.
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Y
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Yasuhiro on Google
★ ★ ★ ★ ★ 延喜式神名帳の常陸国那賀郡の項に記載のある式内社。
大きな樹々に包まれた、長く美しい参道が続く。
敷石などもなく、大きな木の根道。
参拝したのは晩秋の午後。
社頭の案内板によると、御祭神は五十猛命。五十猛命は多くの樹々の種を我が国に植えて、大八洲は緑の多い国土となったという。そして妹神の大屋津比賣命、都麻津比賣命とともに紀州の伊太祁曾神社に祀られている。
当社の参道を歩いていると、まさに木の神が祀られている雰囲気がある。
社伝によると、宝亀三年(772)に伊太祁曾神社から勧請されたとある。また同年に当地への遷宮があったとする説もあるとのこと。
当社では特殊神事として高祓(たかばらい)が昭和41年まで続けられていたが、今は絶えてしまった。お祭りは旧暦の9月29日に行われていた。午後11時から午前2時までに行われる。2人の男子が神子として選ばれ拝殿に神主・巫女・付添人が玉串を捧げてから、二の鳥居に行き、ホーイ、ホーイと叫んで神社の社殿に合図をする。すると神殿では御神楽を奏する。さらに馬上先に下り、300mぐらい離れた水田の中に行って、しめ縄をはって、大きな声でホーイ、ホーイと神社に合図する。そしてまた神殿で御神楽を奏する。
この300mぐらい離れた水田にはその高祓という特殊神事が行われていた跡が残っている。
また、案内板によると、この神社の周辺に上青山古墳群という東西400m、南北150mの範囲に40数基の円墳のある群集墳があるとのこと。古墳時代後期のものという。
Shikinaisha listed in the section of Naka-gun, Hitachi Province, in the Enki-shiki Shinmeicho.
A long and beautiful approach, surrounded by large trees, continues.
There are no paving stones, and it is a large tree root path.
I worshiped in the afternoon of late autumn.
According to the information board at the head of the company, the god of ritual is Isotakeru. It is said that Isotakeru planted many tree seeds in Japan, and Daihachisu became a land with a lot of greenery. It is enshrined at the Ita Giso Shrine in Kishu along with the younger sisters, Tagitsuhime and Tagitsuhime.
As you walk along the approach to our company, you will find the atmosphere where the god of trees is enshrined.
According to the shrine, it was solicited by Ita Giso Shrine in the third year of Houki (772). There is also a theory that there was a relocation to the area in the same year.
At our company, Takabarai was continued as a special Shinto ritual until 1966, but now it has disappeared. The festival was held on September 29th of the lunar calendar. It takes place from 11:00 pm to 2:00 am. Two boys are selected as priests, and after the priest, shrine maiden, and attendant offer tamagushi to the hall of worship, they go to the second torii gate and shout Hoi, Hoi to signal the shrine. Then, the Kagura is played in the temple. Further down on horseback, go into the paddy field about 300m away, put on a rope, and signal Hoi, Hoi and the shrine in a loud voice. And again, he plays Kagura in the temple.
In this paddy field about 300m away, there is a trace of the special Shinto ritual called Takae.
In addition, according to the information board, there is a crowd of 40 or more circular burial mounds in the area of 400m east-west and 150m north-south called the Kamioyama Kofungun around this shrine. It is said to be from the late Kofun period.
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